Laitteiden teknisen uusinnan yhteydessä parannamme käteisautomaattipalvelujen esteettömyyttä liikuntaesteisille, lyhytkasvuisille ja näkövammaisille asiakkaille. Automaattikannan uusiutuessa uuden sukupolven puhuvia Otto-automaatteja on otettu asiakaskäyttöön jo yli 700 eri puolilla Suomea. Esteettömiä matalia Otto-malleja on käytössä noin 200 kappaletta.
Missä Otto? -haussamme esteettömien ja puhetukea tarjoavien automaattien osoiterivin alussa on kirjainlyhenne:
EP = esteetön ja puhetuettu (matala asiointikorkeus)
P tai O+ = puhetuettu (normaali asiointikorkeus).
Puhuvan käteisautomaatin idea on mahdollistaa rahan nosto myös näkövammaisille itsenäisesti
Puhuva Otto-käteisautomaatti toimii muutoin kuten ennenkin, mutta se tarjoaa peruspalvelunsa puheopastuksella, kun siihen kytketään kuulokkeet. Käyttäjällä tulee olla kuulokkeet itsellään. Puhetuettu käyttöliittymä tunnistaa pankkikortista kielen eli automaatti puhuu joko suomea, ruotsia tai englantia.
Automatia Pankkiautomaatit Oy ja Näkövammaisten Keskusliitto ovat kehittäneet Ottopisteille puhetuetun käyttöliittymän yhteistyössä. ”Vaikka käyttäjäkunta on suhteellisen pieni, halusimme aktiivisesti satsata esteettömyyden puolesta ja pankit näyttivät vihreää valoa,” perustelee Automatian digipalveluiden johtaja Jyri Marviala. ”Näkövammaiset ovat odottaneet puhuvaa automaattia pitkään, sillä se mahdollistaa rahan noston itsenäisesti, ilman avustajaa,” kertoo puolestaan jäsenpalvelupäällikkö Markku Möttönen Näkövammaisten Keskusliitosta. ”Muutamissa maissa näkövammaisille suunniteltuja puhuvia käteisautomaatteja edellytetään jopa lainsäädännöllä.”