Kysymys & vastaus

Tältä sivulta löydät vastaukset joihinkin meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin. Katso alun sisällysluettelosta, löytyykö siitä juuri sinun kysymystäsi. Vastauksen saat klikkaamalla kysymystä.

Usein kysytyt kysymykset:

Rahatapahtumia koskevat kyselyt?

Tapahtuma on aina varmistettava tilipankista, kun esim. rahaa on jäänyt Otto-automaattiin asioinnin yhteydessä.

Perivätkö Otto-automaatit palvelumaksuja?

Suomalaisen kortin käyttäjiltä Otto-automaatit eivät peri palkkioita.

Tarkista pankkisi mahdollisesti perimä palvelumaksu pankistasi.

Ulkomaisen kortin käyttäjältä automaatti veloittaa suoraan automaatin ylläpitäjän palkkion. Tämä on maailmalla yleinen, mutta meidän käteisautomaateillamme vasta kesäkuussa 2023 käyttöön otettu toimintamalli, jolla tuetaan kattavan automaattiverkoston ylläpitämistä maanlaajuisesti. Palkkio ja kokonaisveloitus kerrotaan asiakkaalle selkeästi erillisellä näytöllä, eikä tapahtuma etene, ellei asiakas hyväksy nostotapahtumaa ja siitä perittävää palkkiota valitsemalla ”Hyväksy”. Palkkio on tapauskohtainen ja sen suuruus ilmoitetaan automaatin näytöllä edellä mainitulla tavalla.

Miten talletuksia vastaanottavat automaatit (OttoPlus ja TalletusOtto) oikein toimivat?

TalletusOtto- ja OttoPlus-automaattien talletustapahtumiin liittyviin kysymyksiin löydät vastaukset TalletusOtto– ja OttoPlus-automaateille kohdistetuista ’kysymyksiä ja vastauksia’ -osioista.

Mistä tietää, ettei Otto-automaatilla ole rikollisten asentamaa kortin kopiointilaitetta?

Asiakkaan paras ase korttirikollisia vastaan on estää tunnusluvun kurkinta tai kuvaaminen peittämällä näppäily yläpuolelta esimerkiksi toisella kädellä, aina ja kaikkialla missä käyttää korttiaan.

Automaatteja ja kortinlukijoita on eri mallisia, mutta Otto-automaatti ei normaalisti koskaan ota korttia kokonaan sisäänsä, vaan kortin pää jää näkyviin.

Jos kortin pää ei jää lainkaan näkyviin, on sirukortinlukija rikki tai sitä on manipuloitu. Ota silloin yhteys automaatin infotaulussa näkyvään automaatin hoitajan numeroon (24 h).

Mitä teen kun Otto-automaatti "hylkii" sirukorttiani?

Varsinaisia vikoja korteissa ja kortinlukijoissa on vähän, mutta joskus kortin syöttöä joutuu yrittämään useammin kuin kerran. Kortin pintaan voi helposti kertyä silmälle näkymätöntä pölyä tai rasvaa, jolloin lukija ei aina saa yhteyttä siruun. Tähän yleensä auttaa kortin pyyhkäisy esim. puhtaaseen paidanhihaan.

Kannattaa siis pyyhkäistä sirua ja kokeilla uudelleen. Mikäli tietty Otto-automaatti ei useista yrityksistä huolimatta lue korttia, kannattaa ilmoittaa viasta automaatin infotaulussa näkyvään numeroon. Jos kortilla ei saa palvelua lainkaan, on syytä ottaa yhteys kortin myöntäjään.

Minkä kokoisia seteleitä Otto-automaateista saa?

Siitä asti, kun Suomi siirtyi euroon, Otto-automaatit ovat jakaneet 20 ja 50 euron seteleitä. Käteisnostot ovat 20 vuoden aikana kuitenkin vähentyneet Suomessa niin paljon, että nyt rahan riittävyys voidaan jo turvata osassa Otto-automaateistakin, vaikka niihin ladataan myös 10 euron seteleitä.

”Missä Otto?”-hakupalvelusta voit nyt kätevästi tarkistaa senkin, missä on lähin automaatti, joka jakaa esim. 10 euron seteleitä: jokaisen automaatin sijaintitietojen ja aukioloaikojen perään on lisätty tieto seteleistä (esim. 10/20/50 €), joita se jakaa ja joita on jäljellä!

Kuinka paljon Otto-automaatista voi nostaa kerralla? Entä vuorokaudessa?

Ottopisteillä voi nostaa myös suurempia summia kuin pikavalikossa näkyvät. Kun valitset ”Muu summa”, voit syöttää minkä tahansa nostosumman aina 400 euroon asti.

”Muu summa”-näytön inforivillä näkyy vuorotellen, mikä on sillä hetkellä pienin ja suurin summa, joka automaatissa olevilla seteleillä on jaettavissa. Esimerkiksi silloin, kun automaatissa on jäljellä pelkästään 20 € seteleitä, suurin jaettava summa on 240 €.

Suurimpaan nostettavissa olevaan määrään vaikuttavat tietysti myös tilisi saldo ja tilille tai kortille mahdollisesti asetettu vuorokausittainen tai kuukausittainen nostorajoitus.  Aikaan sidottu nostojen yläraja riippuu pankin kanssa sopimistasi tili- ja korttiehdoista. Asiakas voi yleensä sopia omalle kortilleen haluamansa turvarajan, joka voi olla Ottopisteen tarjoamaa maksiminostoa alempikin (esim. 200 euroa vuorokaudessa).

Mitä pitää tehdä, kun on työntänyt kortin automaattiin, mutta ei saa sitä enää takaisin?

Otto-automaatti ei  normaalisti koskaan ota korttia kokonaan sisäänsä, vaan kortti jää aina asiakkaan saataville.

Jos haluat keskeyttää asioinnin, tee se painamalla STOP-näppäintä.

Uusi vihreä kortinlukija lukitsee kortin paikoilleen asioinnin ajaksi. Jos kortin lukitus jostain syystä jää jumiin, vapauta lukitus työntämällä korttia ensin hieman sisään päin. Älä kisko korttia väkisin ulos lukijasta!

Mikäli et näillä ohjeilla saa korttia ulos, toimi samoin kuin olisit kadottanut kortin:
Ilmoita asiasta kortin myöntäneeseen pankkiin tai soita (24 h) numeroon 020 333, jolloin kortti voidaan sulkea pois käytöstä.

Miten Otto-automaatti toimii tilanteessa, jossa luvaton henkilö yrittää nostaa kortilla rahaa - tai jos itse syöttää liian monta väärää tunnuslukua?

Kortti jää sirukortinlukijassa aina asiakkaan saataville. Kortti kuitenkin suljetaan pois käytöstä, jos sitä yritetään käyttää useamman kerran väärällä tunnusluvulla.

Kortin avaamiseksi takaisin käyttöön kortin oikean haltijan on otettava yhteyttä kortin myöntäneeseen pankkiin.

Millä ulkomaisilla korteilla voi nostaa rahaa Otto-automaateilta?

Mikäli kortissa on jokin näistä kansainvälisistä tunnuksista, rahan nostaminen Suomessa Otto-automaateilla on mahdollista: Visa, MasterCard, Maestro, Visa Electron, Cirrus, V-Pay, Plus, American Express, Diners Club tai Discover.

Ennen Suomeen tuloa asiakkaan kannattaa silti aina tarkistaa asia vielä kortin myöntäjältä, sillä pelkkä kansainvälinen brändi ei riitä, vaan kyseisen yksittäisen kortin pitää myös sallia kansainvälinen automaattikäyttö.

Jos asiakas kortteineen on jo Suomessa, kannattaa rohkeasti kokeilla, onnistuuko otto.

Vastaa